Υπεριώδης απεικονιση φθορισμού

Η ιδιότητα ορισμένων ουσιών να φθορίζουν στην ορατή περιοχή του φάσματος όταν λαμβάνουν υπεριώδη ακτινοβολία μήκους κύματος μεταξύ 300-400nm διαφοροποιεί τις ουσίες αυτές από άλλες που δεν έχουν αυτή την ιδιότητα. Έτσι, οι περιοχές της επιφάνειας των έργων τέχνης που έχουν υποστεί φθορές ή επιζωγραφίσεις πάνω από στρώμα βερνικιού, ανιχνεύονται εύκολα και γρήγορα, δεδομένου ότι τα βερνίκια, παλαιότερα ή νεότερα, φθορίζουν, ενώ οι απώλειες του βερνικιού λόγω φθοράς ή οι μεταγενέστερες επεμβάσεις παρουσιάζονται ως σκοτεινές περιοχές με μηδενικό φθορισμό. Επιπλέον, είναι μία από τις πιο ενδιαφέρουσες τεχνικές για την μελέτη ορισμένων  οργανικών, κυρίως, χρωστικών και συνδετικών μέσων. Η εικόνα που λαμβάνεται κατά την εφαρμογή της τεχνικής αυτής είναι μία έγχρωμη ορατή εικόνα, παρ’ όλο που οι φωτιστικές πηγές που χρησιμοποιούνται εκπέμπουν υπεριώδη ακτινοβολία.

  • Π.152 Δ. Θεοτοκόπουλου «Συναυλία των αγγέλων»

    Στην υπεριώδη φωτογραφία φθορισμού αποτυπώνονται οι ποικίλες επεμβάσεις που έχει υποστεί η επιφάνεια του έργου στο πέρασμα των αιώνων, οι οποίες αποτυπώνονται σαν σκουρόχρωμες περιοχές.

  • Π.1210 Αγνώστου «Η Σουσάνα»

    Στην υπεριώδη φωτογραφία φθορισμού αποτυπώνονται πολλαπλές επιζωγραφίσεις πάνω από στρώμα φθορίζοντος βερνικιού.

  • Κ.219 Κ. Πανώριου «Παιδί ημίγυμνο»

    Μέσω του διαφορετικού φθορισμού παρατηρείται η ανομοιογένεια των επιφανειακών επιχρισμάτων πριν την έναρξη των εργασιών καθαρισμού.

  • Π.7578 Γ.Μόραλη «Προσωπογραφία Ιωάννας Ν. Λούρου»

    Στην υπεριώδη φωτογραφία φθορισμού αποτυπώνεται όχι μόνο το ανομοιογενές στρώμα του βερνικιού, αλλά και η κακή κατάσταση διατήρησής του, καθώς διακρίνονται εμφανώς οι ρωγματώσεις.

  • Κ. 26 Νικηφόρου Λύτρα «Κορίτσι που κρατάει το πορτρέτο της»

    Μέσω της υπεριώδους φωτογραφίας φθορισμού είναι δυνατός ο έλεγχος της σταδιακής αφαίρεσης του στρώματος του βερνικιού, το οποίο φθορίζει έντονα, σε αντίθεση με τα χρωματικά στρώματα που δεν παρουσιάζουν φθορισμό.

  • Π.3311 Pieter Aertsen «Προσωπογραφία Simon Marten»

    Η υπεριώδης εικόνα φθορισμού αποτυπώνει την επιλεκτική αφαίρεση του βερνικιού, αλλά και την ανομοιογένεια του εναπομείναντος στρώματος λόγω της τεχνικής κατασκευής του έργου ή παλαιότερων επεμβάσεων.

  • Π.787 Cort ή Kort Cornelis «Μάχη Πύρρου προς Ρωμαίους» - verso - λεπτομέρεια

    Η υπεριώδης φωτογραφία φθορισμού καθιστά ευανάγνωστο επιγραφικό στοιχείο στο πίσω μέρος του έργου αυτού σε χάρτινο υπόστρωμα

  • Π.787 Cort ή Kort Cornelis «Μάχη Πύρρου προς Ρωμαίους» - verso - λεπτομέρεια

    Η υπεριώδης φωτογραφία φθορισμού καθιστά ευανάγνωστο επιγραφικό στοιχείο στο πίσω μέρος του έργου αυτού σε χάρτινο υπόστρωμα.

ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΜΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΣΤΟΝ ΚΟΜΒΟ

ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ Η ΧΡΗΣΗ ΣΥΣΚΕΥΗΣ ΥΨΗΛΟΤΕΡΗΣ ΑΝΑΛΥΣΗΣ