Απεικόνιση ψευδοχρωμάτων υπερύθρου

Ζωγραφικές περιοχές ή άλλες επιφάνειες που έχουν ίδιο χρώμα στο ορατό φως αλλά στην πραγματικότητα έχουν κατασκευαστεί από διαφορετικά υλικά μπορούν να διαφοροποιηθούν σε απεικονίσεις Ψευδοχρωμάτων Υπερύθρου αν παρουσιάζουν διαφορετική συμπεριφορά στην υπέρυθρη περιοχή. Στην τεχνική αυτή, εικόνες που αντιστοιχούν σε κανάλια ευαίσθητα στο πράσινο, το κόκκινο και την υπέρυθρη φασματική περιοχή συνδυάζονται όπως το μπλε, το πράσινο και το κόκκινο μιας κοινής εικόνας RGB. Ουσιαστικά, λοιπόν, περιοχές με ίδια συμπεριφορά στην ορατή, αλλά διαφορετική συμπεριφορά στην υπέρυθρη περιοχή απεικονίζονται με διαφορετικό χρώμα, επιτρέποντας μία αρχική εκτίμηση της σύστασης των υλικών και μία χαρτογράφηση της επιφάνειας.  

  • Α. Τάσσου «Καλλιέργεια του καπνού – Νο 5» - λεπτομέρεια

    Η εικόνα των ψευδοχρωμάτων υπερύθρου φανερώνει πως το μπλε χρωματικό μίγμα της φούστας της γυναικείας φιγούρας μπορεί να περιέχει μπλε κοβαλτίου, ultramarine, indigo ή cerulean blue, ενώ αποκλείεται η χρήση αζουρίτη, manganese blue και μπλε της Πρωσίας. Επιπλέον, εκτιμάται πως τα φύλλα του καπνού είναι φιλοτεχνημένα με χρωματικό μίγμα που περιέχει κίτρινη ώχρα, ωμή σιέννα ή άλλη γαιώδη χρωστική.

  • Π.1108 Ι. Ρίζου «Αθηναϊκή βραδιά» - λεπτομέρεια

    Η εικόνα των ψευδοχρωμάτων υπερύθρου διαφοροποιεί και «χαρτογραφεί» τα χρωματικά μίγματα που έχουν χρησιμοποιηθεί.

  • Π.1232 Κ. Μαλέα «Ασσουάν του Νείλου»

    Από την εικόνα ψευδοχρωμάτων υπερύθρου και λόγω των σχετικά απλών χρωματικών φορμών και της λιτής στρωματογραφίας προκύπτουν κάποια συμπεράσματα σχετικά με τη σύσταση των υλικών που έχουν χρησιμοποιηθεί. Έτσι, ως μπλε χρωστικές μπορεί να έχουν χρησιμοποιηθεί indigo, μπλε φθαλοκυανίνης, μπλε του κοβαλτίου, cerulean blue ή ουλτραμαρίν, με πιο πιθανή τη χρήση του indigo. Αν έχει χρησιμοποιηθεί και πράσινη χρωστική, αυτή πιθανότατα είναι μία χρωστική που περιέχει χρώμιο (πχ. viridian, οξείδιο του χρωμίου, κ.λπ.). Επίσης, δεν θεωρείται πολύ πιθανό να έχουν χρησιμοποιηθεί εκτενώς γαιώδεις χρωστικές, εκτός ίσως από ψημένη όμπρα. Για τις ροδακινί αποχρώσεις θεωρείται πιο πιθανή η χρήση πορτοκαλί ή κόκκινων χρωστικών σε ανάμειξη, ίσως, με λευκό. Δεν θεωρείται πιθανή η χρήση κίτρινων χρωστικών.

ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΜΑΛΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΣΤΟΝ ΚΟΜΒΟ

ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ Η ΧΡΗΣΗ ΣΥΣΚΕΥΗΣ ΥΨΗΛΟΤΕΡΗΣ ΑΝΑΛΥΣΗΣ